نقد آهنگ

تفسیر آهنگ سفارشی یاس

تفسیر آهنگ یاس به نام سفارشی

Yas Sefareshi

(تیتراژ سریال رقص روی شیشه)

تفسیر آهنگ سفارشی یاس

تفسیر آهنگ سفارشی یاس

ساعتا ثانیه وار
رها تو قافیه ها(تا حدی درگیر رپم که ساعت ها مثل ثانیه سریع برام میگذرن)

پیرامون حاشیه پر
پیام تو قافیه گم
(حاشیه دورم زیاده و مشکل موسیقی اینه که اصل حرف بخاطر قافیه گم میشه و منظور رسونده نمیشه)

ولی چی بگم بشه ملکه
ذهنی که پر خش و ترکه
بگم همه چی خوبه؟ کلکه
مرهم زخم تو نمکه
(فکر میکنم چی بگم تا دردمون رو دوا کنه؛گفتن خوبی ها دروغه و زخم مردم رو گفتن مشکلات دوا میکنه)

چشم رو بستم تو اوج فکر
چشم من بازه پشت پلک
(منظور از چشم باز دیدن حقایقه)

کلّه به رقم گرم
یک صفر عقب گرد
(یک صفر و عقب گرد نوعی الگوریتم نویسی برای دزدی با کوله پشتی با اجناس گرانبها طراحی شده که میتونه اشاره به اون داشته باشه)

عجیب اینه هر چقدر که
حالم بد تره کارم بهتره
(از خواص رپ و اعتراض اینه که هرچقدر دل معترض پر تر باشه برای شنونده جذابیت بیشتری داره)

اونی که تا طلوع آفتاب بیداره
کم می خوابم چون خواب خواب میاره
(یه حقیقته که هرچقدر بیشتر بخوابی بیشتر علاقه مند به خواب میشی که اینجا منظور از بیداری و خواب،روشنفکری و بینش صحیحه)

آشنا ها بیگانه واسه داشته هات می خوانت
(پارادوکس؛هیچکس تورو واسه خودت نمیخواد)

نگام به اون گوشه
دکمه یه لکه خون روشه
برو فشارش بده
شهر رو با حرفات باز به چالش بکش
(از خطرات کارم آگاهم اما هدفم چیز دیگریست)

تو نگاه تو یه چوب خشک
بی آب و خاک ولی رو به رشد
(رپ رو به درخت خشکی تشبیه کرده که هیچ بستری برای رشدش فراهم نیست اما میگه زحمتم رو برای پیشرفتش میکشم)

من آسمان رو سقفم می بینم
پای کار تو خلوت می شینم
تازه ها رو تو دفتر می چینم
واژگانو رو کلّت میگیرم
جنگ نرم
مگه نه
(تیکه به کسایی که میگن رپ جنگ نرمه)

فکت رپ
فک لق
(حقیقت رپ اینه که همه چیو میگه)

[ورس 2 آهنگ سفارشی یاس]

نون رو می کشی از میون سنگ
(کسب روزی با سختی)

تنه دشمن و طعنه دوست
جا خالی میدم من همه روز
این ماجرا ادامه داره
تا زمانی که بشی آفتاب لبه بوم
(تا زمانی که پیر شی دشمنا ضربه میزنن و دوستات تیکه میندازن)

هر روز بی حس تر
پر ایده ولی بی بستر
مگه میشه تو بتونی جا بدی تموم
آب دریا رو تو استخر
(ایده های زیادی دارم اما فضاش فراهم نشده و توی این فضا این همه ایده گنجونده نمیشه)

وقتی که هنر رو زمین زدن من باید
از دست و پاش سنگریزه درآرَم
(تیکه به خواننده های دوزاری)

یا رب مباد آنکه صدا معتبر شود
صدایی که یکساله از صفر صد پله مرتفع شود
(ارزو میکنه تریبون دست تازه به دوران رسیده نیفته)

مغز آکبند شل گو
با دو تا کار شد از پایه الگو
(افراد تهی مغزی که با دو تا کار چیپ بخاطر شهرتشون الگو میشن)

فقط یه هیتِ چیپ راه پُل بود
(هیت به معنی ترک بمب توی موسیقی)

لب و دهن فقط شعار داد
تو عمل فقط رقم و شماره کارت
(میگن هدفمون پیشرفت موزیکه اما فقط دنبال پولن)

اون مدیره یه ساله شیرتو میدوشه
نیش زبونمو طلا بدون
(در عین حال هشدار میده به خواننده های پاپ که نهایتا چند سال رو بورسید و مدیرا دنبال اهدافشونن)

اون ور قصه یه داروغست
می نویسی و می ذاره پا رو دست
(مسئولین بهمون اجازه نوشتن رو ندادن)

ولی مهر و مومه روی نامه ها
که می گه جا نداره خونه واسه ما
(اشاره به مجوز نگرفتن رپ)

داد می زدیم و رئیس کر بود
زهر کلمه غلیظ تر شد
(هیچکس صدامونو نشنید و رپ براشون دردناک تر بود)

ما بچه طرد شده خونه‌ ایم
که مسیرش از همه تمیز تر بود
(بچه طرد شده منظور رپره و مییر تمیز منظورش راهیه که یاس پیش گرفته)

نقد بررسی آهنگ سفارشی یاس

وظیفه من و اسلحم اینه که
مغز هنر بی مغز رو هدشات کنم
(اسلحه یاس قلمشه و با اون هنر بی پایرو از بین میبره و هنر اصیل جایگزین میشه)

ثروت شهرت شهوت، مرد!
کدومش تو رو دعوت کرد؟
من که هوادار هر سه شم
ولی تو موسیقی پی ارزشم
(همه نیازهای اولیه رو دوست دارن اما ارزش واقعی توی هنر برمیگرده به تفکر که مارو از حیوانات متمایز میکنه)

تو یه لقمه بودی
یه ناجی دیدی با یه رخ لوتی
هفتاد سی به نفع اون
یعنی صدات بلبل با مخ طوطی
(باز هم تلنگر به خواننده های پاپ که دارن از شما به عنوان طعمه استفاده میکنن و میگه صداتون قشنگه اما حرفاتون همه شبیه به هم و تقلیده)

 

‫2 دیدگاه ها

دکمه بازگشت به بالا